Víctor Sala ens porta al Museu Iberoamericà d'Art Contemporani, un museu inventat que busca nou director/a i que apareix a la sèrie argentinoespanyola "Bellas Artes", que podem veure a Movistar+. També fem la review de "Las largas sombras", que s'estrena el 10 de maig, i de "Mom" (HBO - Prime), la sèrie preferida de Clara Roquet.
"El color púrpura", l'adaptació musical del clàssic, dirigida per Sam Blitz Bazawule; "Ferrari", el biopic de retorn de Michael Mann; "La piscina", una pel·li de terror del debutant Bryce McGuire; "El Deshielo", un film molt dur sobre maltractament i venjança de Veerle Baetens; "Mientras seas tú", el documental de Claudia Pinto sobre Carme Elias, diagnosticada d'Alzheimer i "Los segundones" (The underdoggs), a Amazon Prime, dirigida per Charles Stone III, una comèdia esportiva protagonitzada pel rapero Snoop Doggs, són les estrenes de la setmana que ens porta l'Alfons Gorina.
"Pèplum" (Ed. Finestres), de l'autor de còmics francès Blutch; "Stanley Greene, una vida a pèl" (Ed. Comanegra), de Stanley Greene, traduïda per Carme Geronès, i "Espies mítics" (Ed. Zahorí), amb textos de Soledad Romero i il·lustracions de Julio Antonio Blasco; són les tres novetats que prescriu Marc Cerrudo
"La ermita" és el segon llargmetratge de Carlota Pereda. "M'agrada més parlar d'altres pel·lícules que de les meves", diu la realitzadora de "Cerdita", que avui estrena film als cinemes i ens parla del cinema de gènere, de la por i el terror i del post-"Cerdita".
"El viejo roble", de Ken Loach; "Los juegos del hambre: Balada de pájaros cantores y serpientes", de Francis Lawrence; "Ruta salvatge", de Marc Recha; "Black Friday", d'Eli Roth, "La ermita", de Carlota Pereda; "El sueño de sultana", d'Isabel Herguera, i "Que nadie duerma", d'Antonio Méndez Esparza, són les estrenes de la setmana que prescriu l'Alfons Gorina.
"Ens hem inspirat amb tota l'energia de les persones que es diuen Martí." Galgo Lento, Sr. Chen i Mishii han descobert que no només es diuen igual, sinó que el seu tarannà musical encaixa a la perfecció i així ho han transmès en el nou disc "Martí". Ens ho expliquen.
"El jardí de les delícies terrenals" (edi. Lleonard Muntaner), de Joyce Carol Oates; "Canteu, esperits, canteu" (Edicions del Periscopi), de Jesmyn Ward, i "Una família americana" (Ara Llibres), de J. D. Vance; són els tres llibres sobre "rednecks" nord-americans que ens prescriu Marc Cerrudo.
Al Sitges Film Festival, Carles Porta va dir "passem de posar llum a la foscor a poner luz en la oscuridad". Presentava la versió espanyola de "Crims". Després de l'èxit que ha tingut "El crim de la Guàrdia Urbana" i "Crims" a Movistar+, li han ofert un acord de llarga durada a la factoría Porta perquè plantegi casos de true crime i ara n'estrena una primera tongada, dos casos en quatre capítols. Víctor Sala n'ha pogut veure el primer: "Daniela, Dulce y Bella". Ens ho comenta.
Review de "Savior complex" ("Complejo de salvadora"), un documental d'HBOmax, en tres parts, sobre la tragèdia que va provocar la missionera nord-americana Renee Bach. Va obrir una clínica a Uganda per tractar nens desnodrits, sense tenir coneixements mèdics. El resultat va ser la mort de 105 nens i nenes. Com va poder passar? Ho explica l'Estela Ortiz.
Recta final al Festival de Sitges amb l'Alfons Gorina, que no hi perd detall. Anem a pams i comentem la darrera hora amb la presentació de la sèrie de terror i humor de Berto Romero i Andreu Fuenafuente, "El otro lado". També la invasió del cinema asiàtic a Sitges i la recta final del festival amb estrenes tan esperades com "V/H/S 85".
Connectem amb l'Alfons Gorina al Festival de Sitges. Prescriu tres pel·lis: "O corno", de Jaione Camborda, el drama rural que va guanyar la Concha d'Or al Festival de Sant Sebastià i que ha escalat posicions per situar-se com a l'estrena de la setmana als cinemes. L'altra estrena destacada és "Pobres Criaturas", la super pel·li de Sitges, guanyadora del Lleó d'Or a Venècia, una pel·li sobre l'empoderament que l'Alfons ha pogut veure al festival, però que no s'estrenarà a les sales fins al gener. I la tercera proposta la trobem a Netflix, és el thriller psicològic "Juego Limpio", de Chloe Domont, que ens parla d'amor i dinàmiques de poder en una parella.
Anem al cinema amb l'Alfons Gorina, que aquests dies és al Sitges Film Festival, que va obrir portes ahir. Ens porta les novetats de la setmana: "Golpe a Wall Street", de Craig Gillespie; "El exorcista creyente", de David Gordon Green; "Dispararon al pianista", de Fernando Trueba amb Javier Mariscal, i "Hermana muerte", de Paco Plaza.
Connectem amb Donostia, un dia abans de la gala final del festival. Parlem amb l'Alfons Gorina, que ens comenta les pel·lis de la setmana: Obrim amb "Cerrar los ojos", la nova de Víctor Erice, 50 anys després d'"El espiritu de la colmena". Seguim amb "Golpe de suerte", la nova de Woody Allen, un "Match point" descafeïnat. Arriba també a la cartellera una entrega més de la història interminable de "Saw". Serà la desena continuació d'aquesta sèrie de pel·lis en què es barreja el terror i el sadisme més extrem. Parlant de pel·lis que duren més que el conillet de les piles, s'estrena "Los mercenarios", quarta part per als fans d'aquesta colla d'actors d'acció famosos. I tanquem amb "Monstruo", del director japonès Hirokazu Koreeda, que fa una crítica del món modern i afronta temes sentimentalment universals com l'amistat, l'amor matern, els mals tractes a la família i l'autodescobriment adolescent.
"La sociedad de la nieve", de J.A. Bayona; "Vida Perra", de Josh Greenbaum; "Jeanne du Barry", de Maïwenn Le Besco; "Treguas", de Mario Hernández; "Falcon Lake", de Charlotte Le Bon, i "El superviviente de Auschwitz", de Barry Levinson, són les novetats cinematogràfiques que ens porta l'Alfons Gorina, des del Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià.
L'editorial Finestres publica en català "Astrologia lleugera", de Liv Strömquist. Estela Ortiz ens confessa que tenia moltes expectatives en aquest assaig gràfic i ens en fa la review. Un espòiler: és un volum per als fans de l'astrologia.
Tres sèries LGTIQ+ per continuar celebrant l'Orgull. Una de reivindicativa i dues d'històries d'amor: "Las noches de Tefía", a Atresmedia; "La fragancia del primer amor" ("Fragrance of the first flower"), a Filmin, i "Heartstopper", a Netflix. Ens les comenta el Víctor Sala.
"¿De quién es esta historia?" (Edi. Lumen) és el nou assaig de l'autora de "Los hombres me explican cosas". Rebecca Solnit reflexiona sobre el #MeToo i l'estat actual del feminisme. Estela Ortiz ens en fa la review.
Naget Ouled ens porta al Teatre del Raval per veure "En qué momento me hice la moderna y quise ser madre", una comèdia de Rocío Quesada que posa de manifest els tòpics i el desconeixement que hi ha sobre aquest tema en la nostra societat. La Naget també ens presenta el primer EP del músic sabadellenc Gerard Heredia, titulat "NU".
Estela Ortiz ens endinsa en l'univers de Frank Kafka a partir de la seva obra més famosa, el relat "La transformació", publicat el 1915 i escrit en 20 dies (entre el 17 de novembre i el 7 de desembre del 1912). En aquest conte, Kafka, narra la història de Gregor Samsa, un comerciant de teles que viu amb la seva família, que un bon dia es lleva convertit en una criatura no identificada clarament en cap moment, però que tendeix a ser reconeguda com una mena de panerola gegant. Què ens passaria si un bon dia ens convertissim en una panerola?
"El mig amic" és la cançó autobiogràfica més famosa de Peret, també la més famosa en català. Es va estrenar l'any 1968 i la va interpretar, diverses vegades, a Televisió Espanyola, en ple franquisme. Peret, va editar 27 discos (sense comptar recopilatoris) i va participar en 9 pel·lícules, al llarg de la seva vida. Va començar a cantar a les acaballes dels anys 40 i va pujar als escenaris fins al final de la seva vida, l'any 2014, quan va morir per càncer de pulmó.
Aquest cap de setmana, el grup La Ludwig Band presentava a l'(a)phònica de Banyoles el seu nou espectacle "Gràcies per venir". Això vol dir que, per primera vegada, el grup d'Espolla ensenyava al públic les cançons que han de formar part del seu tercer disc. L'equip expert hi era, en Franc Lluis Giró va veure aquest concert i va parlar amb el líder del grup, l'ídol Quim Carandell.
Estela Ortiz ha anat a veure "La Sireneta", de Rob Marshall, i n'ha sortit encantada. Ens en fa la review i la compara amb altres versions de clàssics de Disney que han passat dels dibuixos a ser interpretades per actors de carn i ossos.
Els "canon events" (esdeveniments canònics) són la nova tendència a TikTok, i ens els porta la Rita Roig. Venen de la pel·lícula nova de Spider-Man: "Spider-Man: Creuant el Multivers". Un esdeveniment canònic és una cosa que ha de passar a la teva vida o història per tal de construir-te com a personatge. A la pel·lícula, Miguel O'Hara li explica a Miles Morales que els esdeveniments canònics mantenen intacte el multivers Spider-Man. Aquests són fets que canvien la vida, com ara una mort, o el fet que et piqui una aranya radioactiva. Així, si t'estàs movent entre universos paral·lels, no els pots modificar. A TikTok s'ha traslladat aquest concepte a la vida real: "I cannot interfere, it's a canon event."
"The Idol" és una sèrie d'HBO Max que intenta explicar la relació abusiva entre una estrella del pop i un guru d'autoajuda, que dirigeix una secta des de la seva discoteca. Produïda per Sam Levinson, creador d'"Euphoria", en col·laboració amb el cantant Abel Tesfaye (The Weeknd), que interpreta el protagonista, Tedros, i també productor de la serie. "The Idol" va ser criticada des de la preestrena, al Festival de Canes, per ser dolenta i gratuïtament masclista, però la polèmica ja venia d'abans perquè la directora original del projecte, Amy Seimetz, va haver d'abandonar la direcció, quan encara quedaven episodis per rodar, perquè el productor, Abel Testaye, va dir que estava virant cap a una perspectiva massa femenina. Estela Ortiz ens fa la review d'una de les sèries més "red flag" de la temporada.
"2666", de Roberto Bolaño (Anagrama), és l'obra pòstuma inacabada d'aquest novel·lista i poeta xilè que ens recomana per a aquest estiu Lluís Ruiz. Si no llegim les 1.200 pàgines d'aquest llibre, el Lluís ens amenaça amb l'infern dels lectors.